حمیدرضا برقعی، دبیر نخستین کنگره ملی شعر کتاب از تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این کنگره تا پایان دی‌ماه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سیدحمیدرضا برقعی دبیر کنگره ملی شعر کتاب با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه،‌ استقبال از نخستین کنگره شعر کتاب را قابل ‌توجه دانست و در خصوص مهلت ارسال اثر به دبیرخانه این کنگره گفت: پیش‌ از این مهلت ارسال آثار از ابتدای آذر تا 10 دی‌ماه تعیین‌شده بود؛ اما با مذاکرات انجام‌شده در نشست شورای سیاست‌گذاری، مهلت ارسال آثار به نخستین کنگره ملی شعر کتاب تا پایان دی‌ماه تمدید شد.

دبیر کنگره ملی شعر کتاب با اشاره به وجود بخش ویژه شعر کودک و نوجوان در این کنگره، بیان کرد: مهم‌ترین نکته این کنگره، وجود بخشی مجزا برای شعر کودک و نوجوان است؛ اگر قرار باشد دعوت به کتاب و کتابخوانی صورت بگیرد، کودکان و نوجوانان باید در اولویت باشند؛ زیرا کسی که از کودکی به کتابخوانی ترغیب شود، همواره با آن مأنوس خواهد بود؛ هنوز یکی از شیرین‌ترین شعرهایی که همه ما ایرانی‌ها در ذهن داریم و بخشی از خاطرات ما را ساخته، شعر «یار مهربان» سروده عباس یمینی‌شریف است؛ اگر شاهد نمونه‌هایی از این دست در خروجی کنگره شعر کتاب باشیم، به ‌خوبی به وظیفه خود عمل کرده‌ایم.

وی در خصوص بخش شعر طنز این کنگره گفت: متأسفانه آمار کتابخوانی در کشور ما پایین است؛ در این شرایط شاید بیان این معضل با زبان طنز تأثیرگذارتر باشد؛ طنز فاخری که نیش و نوش را با هم داشته باشد و عدم توجه ما به کتاب و کتابخوانی را مورد انتقاد قرار دهد و آن را به‌عنوان یک آسیب فرهنگی مطرح کند، یکی از حلقه‌های مفقوده در این عرصه بوده است. امیدوارم با آثاری که در این بخش تولید می‌شود، شاهد تأثیرگذاری و کارآمدی اشعار بخش طنز باشیم. از سوی دیگر استقبال مردم از طنز در این سال‌ها بسیار پررنگ و چشم‌گیر بوده است و می‌توان با استفاده از این ظرفیت عظیم، موج خوبی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ایجاد کرد.

برقعی در خصوص بخش ترانه و سرود این کنگره نیز اظهار داشت: به عقیده من تفاوت ترانه و یا تصنیف و سرود با اشعار کلاسیک تنها در قالب خلاصه نمی‌شود و بیشتر در نوع نگاه و محتوا، مسیرشان از یکدیگر جدا می‌شود. چه‌بسا ترانه‌هایی در قالب‌های کلاسیک و رسمی، با استقبال گسترده‌ای از طرف مخاطب روبرو شده‌اند؛ بنابراین سعی شد با جدا کردن بخش ترانه و سرود، به دنبال تولید اشعار جذاب و متنوع باشیم که قابلیت تبدیل‌شدن به اثری موسیقیایی هم داشته باشد تا بتواند در سطحی فراگیر و عمومی تمامی اقشار جامعه را به کتاب و مطالعه دعوت کند.

دبیر کنگره ملی شعر کتاب، در تبیین هدف برگزاری این کنگره اظهار داشت: جایگاه کتاب و مطالعه برای شاعران نسبت به اقشار دیگر جامعه اهمیت ویژه‌ای دارد؛ شاعری نیست که با کتاب انس نداشته و با آن زلف گره نزده باشد؛ کتاب بر گردن شاعران حق بزرگی دارد و ما باید نسبت به کتاب و موضوعات پیرامونی آن دغدغه داشته باشیم. شاید کمترین کار ما برای این دوست صمیمی، سرودن شعر و دعوت به کتاب باشد؛ جای خرسندی است که با همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این زمینه فراهم شد تا در ادای دینمان به کتاب، گام مثبتی برداریم.

وی ورود هنرمندان، به‌ویژه شاعران در عرصه خلق اثر با موضوع کتاب را در اقبال مردم به این امر، مؤثر دانست و گفت: قطعاً هیچ زبانی مانند زبان والای هنر برای نهادینه‌سازی یک فرهنگ مؤثر نیست؛ در حقیقت برای آنکه مردمی کتابخوان داشته باشیم، تمام برنامه‌ریزان فرهنگی کشور ناگزیر از تشویق قشر هنرمند به خلق آثار هنری فاخر و تأثیرگذار هستند؛ چه در حوزه شعر و ادبیات و چه در هنرهای تصویری و تجسمی؛ کار فرهنگی در حوزه کتاب، تنها به برگزاری نمایشگاه‌های کتاب محدود نمی‌شود؛ باید در این زمینه جریان‌سازی شود؛ جریان‌سازی هنری نیز با حمایت و تشویق هنرمندان عرصه‌های مختلف برای خلق آثار هنری با موضوع کتابخوانی صورت می‌پذیرد.

برقعی در تبیین ویژگی‌های شعر با موضوع مطالعه گفت: در درجه اول شاعری که می‌خواهد برای موضوع بکری مانند کتابخوانی شعر بگوید، باید در انتخاب زبان و بیان خود دقت نظر داشته باشد؛ در واقع شعر وی به‌گونه‌ای نباشد که مخاطب را در برابر یک دستور و الزام قرار دهد؛ چراکه لحن نامناسب، سبب نوعی واپس‌زدگی خواهد شد؛ بنابراین بیان هنرمندانه و دقت در انتخاب واژگان باید مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: در گام بعدی با توجه به اینکه شعر با موضوع کتاب در ادبیات فارسی کم است، این امکان برای شاعران فراهم است تا در میدان وسیع و تازه‌ای قلم‌فرسایی کنند و دست به کشف مضمون‌هایی بکر بزنند؛ از سوی دیگر از کلی‌گویی‌ها بپرهیزند و به جنبه‌های زیبای مطالعه توجه کنند تا شاعران دیگر و مردم را، به‌عنوان مخاطبان اصلی، به‌سوی کتاب سوق دهند‌.

برقعی تصریح کرد: محدودیتی برای قالب اشعار نیست؛ چراکه تجربه نشان داده هر شعری باید در قالب خاص خودش ظهور و بروز پیدا کند؛ گاه یک رباعی و دوبیتی می‌تواند کار چندین قصیده و غزل را انجام دهد. از این‌رو تصمیم گرفته شد که محدودیتی برای قالب آثار ارسالی به دبیرخانه در نظر گرفته نشود. اشعار چه در قالب کلاسیک و چه سپید و نیمایی قابل‌قبول است.
دبیر کنگره ملی شعر کتاب ادامه داد: شاعران می‌توانند آثار خود را به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نشانی تهران، میدان ولیعصر (عج)، بلوار کشاورز، خیابان شهید کبکانیان، خیابان طباطبایی رفیعی، پلاک ۱8، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، اداره کل فرهنگی و یا از طریق پست الکترونیکی کنگره به نشانیInfo@poemketab.ir ارسال کنند؛ همچنین با توجه به دسترسی آسان به شبکه‌های اجتماعی، شماره‌ای برای ارسال اشعار در برنامه تلگرام در نظر گرفته‌شده و دوستان شاعر می‌توانند اشعار خود را به‌صورت تلگرامی به شماره ۰۹۹۰۴۵۵۳۰۶۷۷ ارسال کنند.